Hvordan lykkes på Instagram!

Hvor viktig er det å være på Instagram? 

Instagram er en av de sosiale kanalene med høyest engasjement, bruken og antall brukere har hatt en kraftig vekst de siste årene og det er spådd at veksten skal fortsette ut i 2019. 

I dag er det mer enn 2,2 millioner nordmenn med en brukerprofil på Instagram. Det er velkjent at Instagram er en kanal med mange unge brukere, men de som er eldre følger etter og i dag er bruker-veksten størst blant de som er over 40 år. Kvinner er fortsatt de som bruker Instagram mest. 

I Ipsos sosiale medier tracker 2018 kommer det fram at:

  • Hele 9 av 10 kvinner under 30 år er på Instagram.
  • 675.000 personer mellom 18-29 år er å finne på Instagram.
  • 6 av 10 Instagram-brukere under 30 år bruker Instagram når de reiser med kollektivtransport.

Studier viser også at 60% av Instagram-brukere oppgir at de finner nye tjenester og produkter på Instagram-profiler. Det er derfor helt klart viktig for bedrifter å være på Instagram, men for å lykkes er det ett par ting å tenke på!

Hvordan lykkes på Instagram.

Den største hemmeligheten bak å lykkes på Instagram er å være aktiv. Algoritmene til Instagram belønner aktive profiler med å bli eksponert mer enn andre, og oppnår posten høyt engasjement blir du belønnet med flere visninger – både i nyhetsoppdateringer og hashtag-søk. 

Skal man oppnå suksess på Instagram må man være villig til å legge inn tid og planlegge på forhånd. Tenk over hva som gir verdi for dine følgere, dette vil bidra til å skape enda flere følgere. Det hjelper lite med mange poster hvis det ikke engasjerer. Spør deg selv, hva vil mine kunder se fra meg? Hva kan inspirere, engasjere og glede dem? Husk også at ingen ønsker en side proppfull av reklame.

10 enkle tips som hjelper deg å lykkes på Instagram

  1. Finn ut hvilken målgruppe du poster for.
  2. Skap verdi, en klar og tydelig gunn til å følge deg.
  3. Du må være aktiv på Instagram.
  4. Post på riktig tidspunkt ( under innsikter finner du når følgerene dine er mest aktive).
  5. Skriv en klar og tydelig biografi som gir oversikt over hva profilen handler om.
  6. Ta i bruk Instastories – dette er en utmerket måte å kommunisere med følgerene dine på.
  7. Bruk hashtags men husk at de må være relevante.
  8. Svar med en gang på kommerntarer for å oppfordre til diskusjon og samtaler.
  9. Ta i bruk gode verktøy og apper for å kunne gjøre mye av arbeidet på forhånd.
  10. Bruk maler for å lage flott innhold Canva.

 

 

Meld deg på nyhetsbrev